Kolor to coś co wyróżnia nasz projekt graficzny i podkreśla specyfikę marki. Dobór kolorystyki w projektach graficznych nie jest taki prosty, jak się wydaje. W zasadzie jest to chyba najtrudniejszy etap kreowania, ponieważ determinuje każdy następny.
Projektując elementy wizerunku, takie jak logo, materiały firmowe, czy stronę www długo zastanawiamy się nad wyborem kolorów, które będą współgrały z koncepcją marki i pomogą nam osiągnąć obrany cel, ale jednocześnie chcemy aby były spójne i pasowały do siebie. Okazuje się, że nie jest to łatwe zadanie, a nawet często jest to najtrudniejszy etap kreowania. Teoria koloru to tak naprawdę niezwykle obszerny temat, którego zgłębienie wymaga czasu i doświadczenia. Przedstawię w tym poście po krótce nasze metody odnajdywania właściwych kolorów w projektowaniu elementów identyfikacji wizualnej.
Przy każdej decyzji wyboru odpowiedniego koloru bierzemy pod uwagę szereg czynników, są to m.in. takie zagadnienia, jak:
- grupa odbiorcza i docelowa marki,
- cel jaki chcemy osiągnąć poprzez nasz projekt – tworzę mapę skojarzeń,
- psychologia barw,
- klasyfikacja kolorów (gama CMYK i RGB),
- działanie koloru (barwa, ton, nasycenie),
- kontrast,
- reguły harmonii,
- czytelność.
1. Grupa odbiorcza i grupa docelowa
Przede wszystkim, wspólnie z klientem i naszym zespołem, zastanawiamy się nad grupą odbiorczą (do której dociera nasz wizerunek/logo/strona) i grupą docelową (czyli osobami, do których chcemy ostatecznie dotrzeć) danego przedsięwzięcia. Liczy się nie tylko wiek, grupa społeczna czy miejsce zamieszkania, ale czasem nawet preferencje zakupowe. W końcu chcemy określić grupę i dotrzeć do właściwych ludzi, prawda? Zatem przykładamy się do tego etapu jak tylko się da i przechodzimy do zadania sobie kluczowego pytania o cel, jaki chcemy osiągnąć i jakie emocje/skojarzenia chcemy wzbudzić.
2. Mapa skojarzeń
Następnie rysujemy mapę skojarzeń. To właściwie najważniejszy moment wyboru kolorystyki. Wyrażamy słowami cechy, które nasz projekt powinien przywołać na myśl wśród naszej grupy docelowej. Opisujemy sposób, w jaki chcemy być postrzegani i jakie emocje chcemy przy tym wzbudzić. Burza mózgów pozwala nam wyłonić zestaw właściwych słów.
3. Psychologia kolorów
W następnym kroku kojarzymy wyłonione słowa z kolorami wg. psychologii kolorów. Jest to kolejny obszerny zakres wiedzy, który niezwykle przydaje się w pracy projektanta. Kolorami możemy wzbudzić u odbiorców różne pozytywne emocje – spokój, zaufanie, pobudzenie do działania, czy radość, ale również negatywne odczucia. Należy również zastanowić się jak działa odbiór kolorów w różnych kulturach – np. w Polsce kolorem żałoby jest czerń, a w Chinach i Indiach to kolor biały ma tą symbolikę.
Weźmy pod lupę np. kolor czerwony, który musimy stosować ostrożnie, ponieważ niesie za sobą skrajne emocje. Jest najintensywniejszym kolorem, który skupia naszą uwagę na pierwszym miejscu – tak działa na nasz mózg. Można doszukać się w nim szerokiego znaczenia, w zależności od kontekstu w jakim został użyty, a od wieków kojarzony jest z m.in.:
- miłością, namiętnością, seksem,
- z energią, determinacją i pewnością siebie, jest w pewnym kontekście kolorem ciepłym i pozytywnym,
- według badań podnosi ciśnienie, ale wzmaga rownież apetyt (jest używany przez restauracje np. KFC, McDonald’s, ale rownież RedBull, Coca-Colę)
- z luksusem (biżuteria – często używany jest do ekspozycji złota, czy luksusowych kamieni)
- z działaniem związanym z pomocą (np. używany jest do oznaczenia apteczek, czy identyfikacji wizualnej firm farmaceutycznych)
- ale rownież z władzą, siłą (używany był przez władców, ale jest rownież używany przez marki )
- z ostrzeżeniem (znaki ostrzegawcze)
- a nawet z wojną, krwią i agresją (plakaty wojenne, ale jest wykorzystywany rownież przez topowe marki aut wzbudzając chęć rywalizacji)
Sprawdzi się idealnie w przypadku, gdy chcemy coś zaakcentować, ale trzeba umiejętnie go używać. Nie możemy przesadzić z czerwienią, aby nie wzbudzić negatywnych emocji tu, gdzie nie są pożądane.
4. RGB i CMYK
Działamy w oparciu o klasyfikację kolorów – podziału na kolory addytywne i subtraktywne. Barwne światło (system RGB, kolory addytywne) i barwny pigment (system CMYK, kolory subtraktywne) nie działają w taki sam sposób. Kolory drukowane mogą różnić się od tych, które widzimy na monitorze, dlatego staramy się dobierać odcienie i barwy, które będą wyglądały podobnie i nie wpłyną znacząco na odbiór marki. Korzystamy również z palety Pantone, czyli systemu, który zapewnia niezawodny wybór, kontrolę, a także określenie koloru.
5. Dzialanie koloru
W kolejnym etapie dopasowujemy kolor korzystając z barw, tonów (walorów, które określają jasność lub ciemność koloru) i nasycenia, intensywności, czy jaskrawości kolorów.
Zastanawiamy się również nad temperaturą kolorów (ciepły, zimny), próbując dopasować odcień wpasowujący się w koncepcję marki.
6. Kontrast, czytelność, reguły harmonii
Po wyborze kolorystyki zastanawiamy się jeszcze czy jest ona czytelna dla każdego w podobny sposób. Przykładowo na percepcję koloru w systemie RGB ma wpływ wiele czynników, chociażby rodzaj monitora, czy wykorzystywana przeglądarka.
Dodatkowo wybieramy tło, na którym dane elementy wizerunku będą wyświetlane, dobieramy odpowiedni kontrast, który wzmocni przekaz. Zastanawiamy się nad wzajemnym oddziaływaniem barw i działamy zgodnie z regułami harmonii, aby barwy współgrały ze sobą. Warto skorzystać z popularnych banków zdjęć, aby dodać fotografie, które dodatkowo wzmocnią przekaz.